BERILAH KESEMPATAN UNTUK MENCERITAKAN YANG SEBENARNYA..

>> Monday, April 11, 2011



Kematian adik Saiful Syazani Saiful Sopfidee telah menggemparkan Negara. Pembawaan carita oleh media telah mengejutkan semua pihak termasuk saya yang menjadi mangsa kepada penceritaan media berkenaan isu tersebut. Peristiwa berlaku apabila seorang guru agama sebuah sekolah dikatakan telah mendera seorang pelajar berusia 7 tahun hingga menyebabkan kematian pelajar tersebut.

Boleh kita baca bagaimana ‘jahat’nya guru tersebut dengan pendedahan media seperti,

“Selepas memukul kepala, suspek dikatakan `naik hantu’ dan menggoncang badan mangsa serta menolaknya dengan kuat ke dinding yang dipercayai punca utama murid itu mengalami pendarahan dalam kepala dan komplikasi jantung” – harian metro- (boleh baca lanjut dengan tajuk, cikgu ambil nyawa )

“Saiful Syazani meninggal dunia selepas tiga hari dilaporkan koma, akibat dibelasah guru yang juga seorang warden di sekolah agama persendirian selepas disyaki mencuri RM7 di asrama sekolah. Dalam kejadian Khamis lalu itu, mangsa diikat kedua-dua tangan pada tingkap dan dibelasah bertalu-talu sebelum dihempas ke dinding hingga menyebabkannya mengalami pendarahan organ dalaman” – JPM Malaysia -

Setelah kita mengikuti kes tersebut melalui media yagn membuat liputan, maka kita telah menghukum dengan rasminya bahawa sungguh jijik dan jahat perbuatan guru tersebut.

Namun disana, saya masih curiga akan kisah yang berlaku. Dengan izin dan kesempatan yang diberikan Allah, telah menggerakkan hati saya dan pimpinan GAMIS ( Akram dan Nazry ) melawat tempat kejadian dan rumah arwah di Jejawi, Perlis. Kami kesana atas kerja rasmi GAMIS dan berkesempatan menziarahi rumah arwah.

CERITA SEBENAR

Setibanya kami di sekolah berkenaan, ustaz waqar ( sahabat baik kepada guru agama yang dituduh ‘membunuh’)menyambut kami dengan mesra dan penuh ukhwah. Kami terus dibawa kerumah ayah angkat arwah terletak lebih kurang 6km dari sekolah berkenaan. Sepanjang perjalanan, ustaz waqar telah mencerikan kisah sebanar kejadian.

“ adik saiful(arwah) merupakan seorang yang mesra dengan orang. Dia agak aktif disekolah dan pernah menjadi Johan pertandingan azan PASTI peringkat negeri Perlis(gambar hadiah yang dimenangi). Setelah masuk ke darjah 1, dia tinggal diasrama. Namun timbul beberapa kes disiplin sepanjang adik ni tinggal diasrama hinggalah pada kemuncaknya dia didapati mencuri wang rakannya berjumlah RM7. Maka dia telah dipanggil oleh ustaz (yang dituduh) yang merupakan warden asrama ke bilik warden. Ustaz telah bertanya kepada adik saiful tentang kecurian wang rakannya, dan dia mengaku berbuat demikian. Semasa pertanyaan diajukan, ustaz berkenaan telah mengikat kedua-dua tangan adik saiful dibahagian hadapan, bukan belakang. Namun sepanjang berada dibilik warden tersebut, TIDAK ADA penderaan fizikal yang berlaku sebagimana yang dilaporkan.

Sebaliknya ikatan tangan tersebut dibuka setelah ustaz berkenaan ingin keluar dan mengurung adik saiful dalam bilik berkenaan. Setelah 2 jam ditinggalkan, seorang lagi warden, ustaz y telah membuka bilik berkenaan dan mendapati adik saiful terbaring diatas toto sambil menggigil. Mulanya ustaz y mengesyaki adik saiful terkena sawan dan kacing gigi, namun beliau sendiri tidak pasti akan penyakit yang menyerang. Lantas ustaz Y terus membawa adik saiful ke hospital Kangar, namun pihak hospital tidak dapat menerima pesakit kerana banjir melanda Bandar Kangar pada masa itu. Seterusnya adik saiful dibawa ke Hospital Sultanah Bahiyah Alor Star dan terus dimasukkan ke wad ICU.

Pada malam kejadian itu juga ustaz h telah menemui ayah angkat adik saiful dan memohon maaf atas kesilapan dia mengurung arwah selama 2 jam. Sebelum ustaz h pergi kehospotal, dia terkejut dengan berita bahawa adik saiful dimasukkan ke icu, lantas dia terus menunaikan solat hajat”.

Selang 3 hari dari hari kejadiaan, adik Saiful dipanggil oleh Allah untuk mengadapnya pada jam 8pagi hari ahad.”

Begitulah cerita sebenar kejadian kematian adik saiful yang telah diceritakan oleh rakan baik ustaz h. Kami terus pening kerana banyak percanggahan maklumat yang dibaca melalui media sebelum daripada itu. Kami terus sampai kerumah Abang Zamri(ayah angkat adik saiful). Ketibaan kami disambut mesra oleh abang zamri yang kelihatan pasrah dan redha akan ketentuanNya. Adik saiful tinggal bersama keluarga Abang Zamri sejak umur 2 tahun setengah, setelah bapa adik saiful tidak mahu membelanya setelah kematian ibu adik saiful. “ dia seorang yang berani dan tak takut apa yang orang kata. Dia memang keras dan keberanian dia tak padan dengan umur dia” cerita abang zamri.

Setelah setengah jam berbual dengan abang zamri, kami pun memohon izin untuk pulang. GAMIS sempat menyampaikan sedikit bantuan kepada abang zamri atas musibah yang menimpa. Kami doakan agar abang zamri dan keluarga tabah dan sabar menempuh ujian yang mendatang. ( gambar Abang Zamri, senyum tanda terima kasih )

Semasa perjalan pulang, ustaz waqar sempat menyambung ceritanya tadi. Beliau turut mengaitkan kes ini telah menjadi suatu isu politik kepartian kerana sekolah berkenaan adalah dibawah parti PAS. Maka sebab itu, pelbagai cerita pelik yang timbul. Saya rasakan apa yang diceritakan oleh ustaz w adalah benar setelah melihat laporanforensik yang diberitakan bahawa punca kematian adik saiful adalah kerana kekurangan oksigen dan pendarahan dalam otak. Maka pelbagai kemungkinan boleh berlaku, namun nyata sekali tidak ada kesan LEBAM akibat pukulan yang berlaku sebagimana yang dilaporkan oleh media. Lihat laporan ini, meniggal akibat kekurangan oksigen.

Kami juga dibawa melihat bilik warden yang dikatakan tempat adik saiful dikurung oleh warden berkenaan. Bilik tersebut bukan hanya pejabat, bahkan tempat tidur ustaz berkenaan. Banyak lagi persoalan yang timbul disebalik kejadian berkenaan, namun Allah sahaja yang mengetahui kebenarannya. (gambar sekolah Al-furqan, tempat kejadian )

Apa yang sangat menyedihkan ialah apabila masyarakat telah ‘menghukum mati’ peribadi ustaz berkenaan yang hanya dituduh dan ditohmah oleh media yang sanga berat sebelah. Yang lebih teruk lagi bila politikus menjadikan isu ini sebagai senjata politik hingga mendesak sekolah agama berkenaan ditutup.

GAMIS bukan membela tindakan ustaz bekenaan, namun apa yang kami harapkan ialah keadilan mesti diberikan kepada mereka yang terlibat. Media jangan cepat mnghukum hingga masyarakat pada hari ini memberi tanggapan yang sangat negatif kepada sekolah agama rakyat. GAMIS juga mendesak agar jangan libatkan politik yang melampau dalam kes ini hinggalah mahkamah yang menentukan siapa yang bersalah dalam kes berkenaan. Kita doakan agar keadialan diberikan kepada mereka yang berhak, dan pembalasan yang sepatutunya kepada yang zalim.

rombongan GAMIS kerumah arwah adik saiful, bergambar bersama abang zamri


SUMBER : http://www.mygamis.net/2011/04/kematian-adik-saiful-apa-ceritanya.html

kp : Al-Fatihah..

5 comments:

Anonymous April 13, 2011 at 1:43 AM  

kalau saya la..jadi kat anak saya mcm tu..takkira skolah tu PAS punya ka...UMNO punya ka..sure saya anginnnnnnnnnnnnnnnnnnn.....perlu ka budak umor 7 tahun diikat untuk mengajar dan membuatkan dia mengaku bahawa dia mencuri? akai ada dak?

Anonymous April 13, 2011 at 5:47 PM  

1. penjelasan teramat kabur dan meninggalkan lebih banyak tanda tanya

2. walaupun arwah benar-benar mencuri rm7 tersebut, wajarkah seorang kanak-kanak 7 tahun diikat tangan dan ditinggalkan selama yang dikatakan? rm7 atau rm 7,000 yang dicurinya?

3. semakin saya membaca 'penjelasan' ini, semakin mendidih darah saya. saya rasa penjelasan ini tidak patut dipostkan, biarlah pihak polis menjalankan penyiasatan terperinci. nampaknya penulis yang lebih mempolitikkan isu ini. Ingat, keadilan bagi satu nyawa kanak-kanak yang kita perjuangkan,bukan isu-isu politik remeh

Anonymous April 13, 2011 at 11:35 PM  

Ini bukan berkaitan fahaman politik. Tapi cuma kalaulah uztaz tu agaknya ahli UMNO, mesti saudara akan kutuk dan kecam dia habis habisan kan..saya bukan ahli UMNO dan saya mengundi PAS setiap kali...tetapi yang salah tetap salah..walaupun uztaz tu kata tak sengaja..dan memang ajal dan maut tu ditangan Allah...tapi takkanlah budak tu goncang badan dia sendiri sampai ada pendarahan dalam kepala..dan walaupun budak tu nakal nauzubillah pun..kita tak berhak ikat dia. Dia manusia bukan binatang..kalau anak saudara kena ikat macam tu..lepas tu meninggal dunia..adakah saudara redha atau saudara akan katakan yang ini adalah angkara politik..

hafiz zainuddin April 14, 2011 at 10:03 AM  

berita berkenaan kematian ini amat mengejutkan negara.
kita mahukan keadilan diberikan kepada dua2 pihak.
walau apapun, banyak spekulasi timbul. pada masa yang sma telah memburukkan imej sekolah maupun imej parti.
walaubagaimanapun, tindakan mengurung itu juga bukan suatu tindaka yang wajar.
1)pelajar itu cuma 7 tahun
2) mungkin berlaku 'serangan panik melampau' yang membuatkan arwah ketakutan-lalu berlaku komplikasi lain.
3) kalaupun dikurung, arwah perlu diawasi. tidak boleh dibiarkan keseorangan.

mudahan kedua2 pihak mendapat keadilan sewajarnya.

inamadia April 15, 2011 at 7:13 PM  

Salam.
Inilah petanda Allah angkat keberkatan daripada negara kita. Allah tidak jadikan sesuatu saja-saja. Pasti ada sebabnya. Kita lihat dari kes banyaknya rakyat Malaysia mati di tangan pemimpin, Ustaz Ibrahim Libya bersama 13 sahabatnya yang lain, ramai lagi... rakyat Malaysia yang mati di tangan polis... ramai... rakyat malaysia yang mati di tangan SPRM... yang mati di tangan cikgu sekolah, rakan sekolah biasa... dan terkini anak murid yang mati di tangan cikgu sekolah agama, mungkin tahfiz. Kalau sampai cikgu sekolah tahfiz pun sanggup bagi hukuman sehingga tidak memikirkan umur anak murid dan kesan hukuman (kurung 2 jam budak umur 7 tahun), bererti, Allah nak menunjukkan kepada kita, betapa sudah hilangnya keberkatan dan redha Allah pada negara kita. Puncanya bermula daripada pemimpin yang melakukan dosa besar..... Wahai seluruh rakyat Malaysia.... cepatlah kita perbetulkan keadaan di negara kita sebelum datang bala Allah yang lebih dahsyat kerana murkanya .... Jangan sampai jadi sepertimana di Acheh... Cepatlah.. gunakan kuasa apa sahaja yang anda ada untuk berusaha menukar pemimpin kita kepada pemimpin yang beriman dan bertaqwa kepada Allah S.W.T.!!!!

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP