BTN : ANAK KECIL MAIN API

>> Monday, November 30, 2009

MANSUHKAN TERUS BIRO TATANEGARA!!!

1 Disember 09 : Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Kawasan Tambun, Saudara Sayuti menyarankan supaya kursus BTN atau Biro Tatanegara supaya bukan sahaja di kaji tetapi dihapuskan sama-sekali, ini adalah kerana rata-rata kursus ini hanya memupuk semangat perkauman dan membenci kaum yang lain.

Semua peserta terutama pelajar IPT berbangsa melayu akan mengikuti kursus, semua orang tahu apa silibusnya, ianya tidak lain hanya menaikkan semangat bangsa melayu dan membenci kaum yang lain. Apakah ini yang agama kita tanamkan, Allah swt wujudkan manusia ini berbangsa-bangsa adalah bertujuan untuk saling kenal-mengenali bukan benci-membenci.

Silibus ini tidak perlu diselindung lagi, amat malang lagi apabila kursus ini melibatkan anak-anak pimpinan PAS dengan gerakan militan, dan menimbulkan membenci PAS yang terang-terang dasarnya untuk menegakkan Islam yang syumul di negara ini.

Sekali beliau mendesak supaya BTN ini dihapuskan dan tidak perlu di kaji.

GreenBoy : Anak kecil main api, Terbakar hatinya yang sepi ... pirahhhh

Read more...

FUTSAL DEWAN PEMUDA PAS TAMBUN 2009



Read more...

Video Perarakan Majlis Berkhatan PAS Cawangan Manjoi 2009

>> Sunday, November 29, 2009

video

Read more...

MAJLIS BERKHATAN PAS CAWANGAN MANJOI MERIAH

Bergambar bersama para peserta dan ahli keluarga.. senyum adik...

YDP Pas kawasan Tambun Dr Khairuddin selaku Tok Mudim hari ini, bergambar bersama para peserta yang semakin mendebarkan .. adik baju pink tu sempat menoleh untuk men'konfirmkan' betul ke ni tok mudimnya .. Ehmm misai tak panjang pun...

Kaum ibu menjamu selera.. Mak Cik, kakak dan Para kami minta maaf di atas segala kekurangan dan kesabaran kalian diharap akan diberi ganjaran daripada Allah.

Kaum bapa risau dalam berselera..
sempat menjeling anak yang memang sedang risau..

Terima kasih abang Brahim meminjamkan anak lori untuk mengarakkan para peserta ke keliling kampung.. pehhh hebat.
Seramai 16 peserta berkhatan PAS Cawangan Manjoi Lama diraikan di majlis tersebut.

Diarak dengan kumpulan kompang, tak boleh nak kata apa memang meriah... meriah.. meriah, dengor kata Menteri Duit buat program di Pasar Manjoi pun x seramai ini...

Read more...

YDP ZIARAH MENYAMPAIKAN SUMBANGAN KEPADA PESAKIT DIABETES


Dalam kesibukan YDP Dr Khairuddin Abd Malek beliau sempat menziarah dan menyampaikan sumbangan berupa wang tunai dan daging korban kepada seorang yang kehilangan kakinya akibat penyakit kencing manis, Sdr Zairul juga hadir.

Read more...

SEKITAR SAMBUTAN HARI RAYA AIDIL ADHA PAS TAMBUN DI CAWANGAN-CAWANGAN

Para petugas sedang mengkelaskan daging-daging korban untuk diagihkan.

Saudara Zairul sempat mengunjungi para sahabat yang mengadakan korban di Kg Sri Klebang (6 ekor korban)

Bangga dapat daging korban dalam beg PAS


Himpunan daging-daging korban yang siap untuk diagihkan



Saudara Zairul turut tidak ketinggalan menyempurnakan sembelihan.
Cawangan Manjoi (1 ekor kerbai 3 ekor lembu 2 ekor kambing)



KG DATO' AHMAD SAID 3 (3 EKOR KORBAN)



Read more...

PENYERAHAN BANTING KEMPEN RM1 SELAMATKAN BOLASEPAK PERAK

>> Monday, November 23, 2009

Saudara Helmi, SU DPPK Tambun menerima banting Kempen RM1 membantu PAFA dari Sdr Salman Salleh Naib Ket DPPN Perak.

Read more...

TAHNIAH PELAJAR TERBAIK SRATI

Anak cikgu Manja dengan Bondanya.. tahniah

Read more...

RUKUN BAIAH : HASSAN AL-BANNA AS-SYAHID

>> Friday, November 13, 2009


RUKUN BAIAH : AGENDA TARBIYYAH ISLAMIYYAH HARAKIYYAH YANG EFEKTIF



............MUQADDIMAH Sekalong doa buat Mujahid Agong Asy – Syahid Al Imam Hassan Al Banna rhm. Sebagai orang yang bertanggungjawab mengemukakan Rukun Baiah. Tahun 1948 - 2008 adalah tahun yang menggenapkan usia 60 tahun kesyahidan beliau. Semoga rohnya bersemadi dikalangan mereka yang mendapat nikmat di sisi Allah swt. Semoga Allah swt. terus mencucuri rahmat ke atas Asy – Syahid dan kepada mereka yang mengikut jejak langkahnya untuk memperjuangkan agama Allah swt.

Saudaraku yang dihormati sekelian : Hari ini kita sedang menghadapi suatu realiti bahawa perjuangan menyambung lidah baginda Rasul saw. semakin sengit dan getir. Suatu realiti yang memaksa kita memiliki segala kekuatan dalaman dan luaran.
Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang menceroboh) segala jenis kekuatan yang dapat kamu sediakan dan dari pasukan-pasukan berkuda yang lengkap sedia, untuk menggerunkan dengan persediaan itu musuh Allah dan musuh kamu serta musuh-musuh yang lain dari mereka yang kamu tidak mengetahuinya; sedang Allah mengetahuinya. Dan apa sahaja yang kamu belanjakan pada jalan Allah akan disempurnakan balasannya kepada kamu, dan kamu tidak akan dianiaya.


Surah Al Anfaal . Ayat : 60

Ulama' – ulama' di sepanjang zaman, tidak sunyi dari mencari jalan dan formula demi menyediakan kekuatan ummah , terutamanya kekuatan dalaman dan kestabilan aqidah. Sekalipun perancangan atau konspirasi musuh senantiasa membayangi mereka. Benarlah apa yang disebut oleh Baginda Rasul saw. :

Akan senantiasa ada dikalangan ummatku ( bilapun zaman dan dimana pun tempat), mereka yang memperjuangkan kebenaran.

Al Imam Hassan Al Banna antara mereka yang mengemudi Tooifatulhaq tampil dengan Arkanul baiahnya sebagai formula pembinaan kekuatan ummah . ARKANUL BAIAH . Arkanul baiah antara otot yang mampu memastikan ketahanan dan kelansungan perjuangan tatkala menghadapi tahaddiyat yang memaksa dan mendesak . Arkanul baiah juga antara bahan kekuatan dalaman yang berkesan untuk menangkis virus mazmumah yang merosakkan Harakah Islamiyyah . Kejituan intima' dan keiltizaman individu muslim dengan Harakah Islamiyyah pula banyak dipengaruhi oleh Arkanul Baiah dan sejauh mana penghayatannya. Akhlak dan disiplin berjamaah turut lengkap apabila setiap gerak langkah menyusun program dan mengatur strategi dibayangi oleh Arkanul baiah . Sedang akhlak atau disiplin merupakan menara tertinggi bagi syiar Harakah Islamiyyah .

Saudara ku yang dihormati sekelian . Sungguhpun abad ini menyaksikan Harakah Islamiyyah akan menghadapi kelancangan gerakan musuh dengan alat bantu mereka yang serba terkini , namun kita tetap yakin , kemenangan hakiki perjuangan ini tidak akan tergendala , malah semakin hampir . Kemenangan Islam di dalam rekod perjuangan ummah , pula membuktikan bahawa Islam menang dengan tidak semata - mata bergantung kepada kepakaran tenaga dan kecanggihan jentera , tetapi banyak bergantung kepada penghayatan Tarbiyyah Islamiyyah Harakiyyah yang efektif . Maka Arkanul baiah yang sepuluh adalah antara maddah atau agenda tarbiyyah yang mampu mengkaderkan anggota jamaah dan melengkapkan mereka sebagai Ansarullah . Saudara ku yang dihormati sekelian . Kita membincangkan Arkanul baiah , bukan kerana kita taasub kepada Ikhwanul Muslimin sebagaimana yang didakwa oleh individu – individu tertentu . Tetapi kerana kandungannya yang sangat menepati objektif murni Islam itu sendiri .


Barangsiapa yang dikehendaki oleh Allah swt kebaikan nescaya ia diberi faham tentang agama


Fahami ( Islam secara mendalam ) sebelum kamu dilantik menjadi pemimpin

UCAPAN SAIYIDINA UMAR AL KHATTAB RHA.

Katakanlah: "Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam. Tiada sekutu bagiNya, dan dengan yang demikian sahaja aku diperintahkan, dan aku (di antara seluruh umatku) adalah orang Islam yang awal pertama - (yang berserah diri kepada Allah dan mematuhi perintahNya)".
Surah Al Ana'am . Ayat : 162 - 163

Dan katakanlah (wahai Muhammad): Beramallah kamu (akan segala yang diperintahkan), maka Allah dan RasulNya serta orang-orang yang beriman akan melihat apa yang kamu kerjakan; dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang Mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan yang nyata, kemudian Ia menerangkan kepada kamu apa yang kamu telah kerjakan".
Surah At Taubah . Ayat : 105

Tidaklah sama keadaan orang-orang yang duduk (tidak turut berperang) dari kalangan orang-orang yang beriman - selain daripada orang-orang yang ada keuzuran - dengan orang-orang yang berjihad (berjuang) pada jalan Allah (untuk membela Islam) dengan harta dan jiwanya. Allah melebihkan orang-orang yang berjuang dengan harta benda dan jiwa mereka atas orang-orang yang tinggal duduk (tidak turut berperang kerana uzur) dengan kelebihan satu darjat. Dan tiap-tiap satu (dari dua golongan itu) Allah menjanjikan dengan balasan yang baik (Syurga), dan Allah melebihkan orang-orang yang berjuang atas orang-orang yang tinggal duduk (tidak turut berperang dan tidak ada sesuatu uzur) dengan pahala yang amat besar;

Surah An Nisa' . Ayat : 95



Barangsiapa yang mati sedang ia tidak berperang dan tidak pula berniat untuk berperang , matilah ia sebagai mati jahiliyyah . ( Al hadis )


Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan Syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran; dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual-belinya itu, dan (ketahuilah bahawa) jual-beli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar.
Surah At Taubah . Ayat : 11

Taat ialah akur kepada perintah dan melaksanakan secara sepontan dalam keadaan sukar atau senang, rela atau terpaksa. Ini adalah kerana fasa dakwah ini ada tiga:

Pengenalan (Takrif)

Fasa ini dilaksanakan dengan menyebarkan fikrah Islam kepada masyarakat. Dalam fasa ini dakwah disusun melalui pertubuhan. Peranannya ialah bekerja untuk kebajikan masyarakat. Wahana atau wasilah yang digunakan adakalanya dalam bentuk nasihat dan tunjuk ajar, adakalanya dalam bentuk membina prasarana yang berguna untuk masyarakat dan pelbagai lagi wasilah yang praktikal. Semua cawangan Ikhwan yang wujud pada hari ini berada dalam fasa dakwah ini. Semuanya disusun oleh satu undang-undang asas yang dihuraikan oleh risalah-risalah dan akhbar-akhbar Ikhwan. Dakwah dalam fasa ini bersifat umum. Dalam fasa ini, jamaah berhubung dengan sesiapa sahaja yang mahu mengambil bahagian dalam kerja-kerja jamaah serta bersedia berjanji memelihara dasar-dasar jamaah. Dalam fasa ini ketaatan penuh tidak diperlukan. Cukup sekadar ia menghormati sistem dan dasar am jamaah.

Pembinaan (Takwin)

Memilih individu-individu yang sesuai untuk memikul tanggungjawab jihad dan mereka kemudiannya digabungkan dalam saf. Dalam fasa ini, dakwah disusun menggunakan kaedah sufi sepenuhnya dalam sudut rohani dan menggunakan kaedah ketenteraan sepenuhnya dalam sudut amali. Slogan bagi kedua-dua sudut ini ialah perintah dan taat tanpa ada rasa teragak-agak, bersoal jawab, ragu-ragu dan keberatan. Katibah-katibah Ikhwan merupakan pelaksana kepada fasa dakwah ini. Sebelum ini katibah ini disusun menurut Risalah al-Manhaj dan sekarang risalah ini. Dakwah dalam fasa ini adalah bersifat khusus. Dakwah hanya berhubung dengan orang yang sudah benar-benar bersedia untuk memikul tanggungjawab jihad yang akan berlangsung dalam tempoh yang lama dan menuntut pelbagai tanggungjawab. Tanda pertama kesediaan ini ialah ketaatan mutlak.

Pelaksanaan (Tanfiz)

Dakwah dalam fasa ini adalah jihad tanpa kompromi, kerja yang berterusan ke arah mencapai matlamat, ujian dan cubaan yang akan hanya ditempuh dengan sabar oleh mereka yang jujur. Kejayaan dalam fasa ini hanya akan diperolehi melalui ketaatan mutlak. Barisan Ikhwan al-Muslimin yang pertama memberikan baiah ialah pada 5 Rabiul Awal 1359. Apabila anda bergabung dalam katibah ini dan menerima risalah ini serta berikrar dengan baiah ini anda telah berada di tahap kedua dan hampir dengan tahap ketiga. Oleh itu nilailah tanggungjawab yang anda laksanakan. Siapkanlah diri anda untuk memenuhi tanggungjawab ini.

Tabah bermakna seorang akh terus menerus bekerja dan berjihad untuk mencapai matlamat walau sejauhmana tempoh yang ditempuh dan memakan masa bertahun-tahun lamanya, sehingga dia bertemu dengan Allah. Dia akan memperolehi dua kejayaan, sama ada dia mencapai matlamatnya atau dia mencapai syahid di akhir nanti.

Di antara orang-orang yang beriman itu, ada yang bersikap benar menunaikan apa yang telah dijanjikannya kepada Allah (untuk berjuang membela Islam); maka di antara mereka ada yang telah selesai menjalankan janjinya itu (lalu gugur syahid), dan di antaranya ada yang menunggu giliran; dan mereka pula tidak mengubah (apa yang mereka janjikan itu)
sedikitpun. (Al-Ahzab: 23)

Bagi kita, masa adalah salah satu penyelesai masalah. Jalan ini memang jauh apatah lagi apabila ia terpaksa melalui pelbagai peringkat dan pelbagai rintangan. Namun demikian ini sahaja jalan yang mampu membawa kita kepada destinasi kita. Ditambah pula dengan ganjaran dan pahalanya yang besar. Ini kerana kesemua enam wasilah atau wahana kita memerlukan kita membuat persediaan yang rapi, menunggu masa yang sesuai dan merancang pelaksanaan yang teliti. Semua ini bergantung kepada masa.

Mereka bertanya secara mengejek: Bila berlakunya? Katakanlah: Dipercayai akan berlaku tidak lama lagi! (Al-Isra: 51)

Jatidiri ialah anda memberikan tumpuan sepenuhnya kepada fikrah atau gagasan anda dan anda ketepikan semua prinsip dan tokoh lain selain daripada gagasan anda kerana gagasan anda adalah yang paling mulia, paling lengkap dan paling tinggi.

(Katakanlah wahai orang-orang yang beriman: Agama Islam, yang kami telah sebati dengannya ialah): celupan Allah yang mencorakkan seluruh kehidupan kami dengan corak Islam); dan siapakah yang lebih baik celupannya daripada Allah? (Al-Baqarah: 138)

Sesungguhnya adalah bagi kamu pada bawaan Nabi Ibrahim (a.s) dan pengikut-pengikutnya - contoh ikutan yang baik, semasa mereka berkata kepada kaumnya (yang kufur ingkar): Sesungguhnya kami berlepas diri daripada kamu dan daripada apa yang kamu sembah yang lain dari Allah; kami kufur ingkarkan (segala penyembahan) kamu dan (dengan ini) nyatalah perasaan permusuhan dan kebencian di antara kami dengan kamu selama-lamanya, sehingga kamu menyembah Allah semata-mata. (Al-Mumtahanah: 4)


Persaudaraan itu ialah hati-hati dan roh-roh dihubungkan dengan ikatan akidah. Akidah adalah hubungan yang paling ampuh dan berharga. Persaudaraan adalah saudara iman dan perpecahan adalah saudara kufur. Kekuatan yang pertama ialah kekuatan perpaduan. Perpaduan tidak akan wujud tanpa kasih sayang. Rasa kasih sayang yang paling rendah ialah berlapang dada (bersikap terbuka) dan paling tinggi ialah mengutamakan orang lain.

Dan (ingatlah), sesiapa yang menjaga serta memelihara dirinya daripada dipengaruhi oleh tabiat bakhilnya, maka merekalah orang-orang yang berjaya. (Al-Hasyr: 9)

Saudara yang jujur akan merasakan saudara-saudaranya lebih utama dari dirinya sendiri kerana segala hidupnya bersama mereka. Sedangkan mereka, jika tidak bersamanya akan bersama dengan orang lain. Serigala akan hanya menerkam kambing yang bersendirian.

Orang mukmin dengan orang mukmin yang lain umpama bangunan yang saling kuat memperkuat antara satu sama lain. Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain. (Al Taubah: 71)

Inilah yang sepatutnya kita lakukan.

Seorang tentera menaruh kepercayaan penuh kepada kewibawaan dan keikhlasan pemimpin hingga ke tahap lahir rasa kasih, menyanjung tinggi, hormat dan taat. Maka demi Tuhanmu (wahai Muhammad)! Mereka tidak disifatkan beriman sehingga mereka menjadikan engkau hakim dalam mana-mana perselisihan yang timbul di antara mereka, kemudian mereka pula tidak merasa di hati mereka sesuatu keberatan dari apa yang telah engkau hukumkan, dan mereka menerima keputusan itu dengan sepenuhnya. (Al-Nisa: 65)


Pimpinan adalah sebahagian daripada dakwah. Dakwah pula tidak akan wujud tanpa pimpinan. Sejauhmana wujud hubungan saling percaya-mempercayai antara pimpinan dan tentera ini akan menentukan kekuatan sistem sesebuah jamaah, kekemasan strateginya, kejayaannya untuk mencapai matlamat dan sejauhmana ia mampu mengatasi segala rintangan dan cabaran.

Maka kebinasaanlah lebih hampir kepada mereka. (Mereka selalu berkata: Pendirian kami) mematuhi perintah dan memperkatakan perkataan yang baik (yang diredhai Allah) (Muhammad: 20-21)

Dalam dakwah Ikhwan, seorang pemimpin ibarat seorang ayah dari segi hubungan hati, seorang guru dari segi penyaluran ilmu, seorang syeikh dari segi didikan rohani, seorang ketua dari segi menentukan dasar am dakwah. Dakwah kita menggabungkan semua elemen ini. Kepercayaan kepada pemimpin merupakan asas kepada kejayaan mana-mana gerakan.

Read more...

HASIL DARI SYSTEM PENDIDIKAN 1MALAYSIA

>> Sunday, November 08, 2009



GreenBoy : Jangan marah budak-budak ini, kita anggap inilah hasil dari bertapa dangkalnya pimpinan yang memerintah negara ini... kita doakan agar mereka mendapat taufik dan hidayat.. Amin

Read more...

BARU LE TEMAN TAU NGAPA DEMA BALIK LAMBAT...

>> Monday, November 02, 2009

tengah anto laporan ker... soriii teman ingatkan gambo ni shbt teman di manjoi tu, rupanya si S.U, salah info.. sorrri haaa.. SU ni lama kawin dah..

Lantak kome le, yang penting lawan UMNO kena letakkan nombor 1...


teman rasa ni le ketuanya ni, sbb dia yg paling luasss senyumnya..


Hari tu pd 24 Okt aritu, teman tertanya apsal dema ni x brapa nak bercakap dgn teman, masing-masing seolah-olah ada benda yg nak dirahsiakan, x pe ler teman pun sibuk jgk aritu, rupanya patut le ngetor semacam je dema tu, ropenya dema pg mancing di Sg Temelong, cisss pegi bkn nak bgtau...

Siap malam tu antor msg sendawa lagi, tapi x per jgn lupa masukkan sebagai salah satu prg pemuda kawasan, apa yang penting dema semua selamat..


GreenBoy : korang pegi ni, mak ayah kome tau ke haaa..

Read more...

DAH LENGKAP 1 MALAYSIA BN...

2 ORANG REMAJA MELAYU MENINGGAL DI HEMPAP BANGUNAN JALAN FAIR PARK WALAUPUN TIADA KENA MENGENA DENGAN GEMPA BUMI DI PADANG.

3 ORANG BUDAK SEKOLAH INDIA MAUT DI HANYUT AIR DI KUALA DIPANG

3 ORANG BUDAK CINA UTAR MAUT DI HANYUT AIR BESAR DI AIR TERJUN BATU BERANTAI KAMPAR

GreenBoy: Nanti mesti ada org kata teman ni x tau nikmat le, x percaya pada takdir le, tujuan teman ni ialah bukan menyanggah takdir tetapi nak tunjukkan pada puak Barisan Nasional terutama UMNO inile dinamakan 1 Malaysia korang.

Read more...

SEKITAR KONVENSYEN PAKATAN RAKYAT NEGERI PERAK




Penubuhan Pakatan Rakyat & Konvensyen Pakatan Rakyat yang pertama bermula di Perak

Read more...

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP